מגזין קאנה: "הבנתי שרק בדרכים טבעיות אשיג בריאות"

הדר אדווי היא צעירה חולת אנדומטריוזיס, שהנה מחלה חשוכת מרפא שקיימים לה רק טיפולים אלטרנטיביים והורמונליים שלא באמת נוגעים במוקד הבעיה או מציעים פתרון. הדר מספרת שלמרות היותה בחורה צעירה, היא הספיקה להתנסות בכל סוגי משככי הכאבים והכדורים שקיימים, ואפילו לחוות אירוע לב מיד לאחר ניתוח ממנו ניצלה בנס. מאז שהוסיפה את הקנאביס לתפריט הטיפול שלה, היא מספרת שחייה השתנו מקצה לקצה. (סופי צ'רניאבסקי, ספטמבר 2018)
הדר עדוי

הדר היא בחורה צעירה בת 27, הסובלת מגיל 11 ממחלה הנקראית ‘אנדומטריוזיס’ (Endometriosis). מדובר במחלה חשוכת מרפא, וכל הטיפולים שמציעה הרפואה המודרנית לחוליה בה הם טיפולים מונעים – כגון משככי כאבים, ניתוחים וטיפולים אלטרנטיביים – שנועדו רק לשכך את הסימפטומים שלה ולהאט את התפתחותה.

הדר אובחנה באופן רשמי כחולת אנדומטריוזיס כשהייתה בת 21, מה שאומר שבמשך 10 שנים היא סבלה מכאבים כרוניים לא מוסברים על ידי אף גורם במערכת הרפואית.

למרות גילה הצעיר, היא התנסתה במגוון גדול מאוד של משככי כאבים וכדורים נוספים שהחמירו את מצבה הרפואי, ואפילו עברה מספר ניתוחים, שבאחד מהם היא חוותה אירוע לב מיד בסיומו, ממנו יצאה בנס.

בשנים האחרונות חיה הדר בארה”ב, וטופלה שם במשך שנה בקנאביס רפואי, אותו השיגה ללא שום בעיה. היא גילתה שהטיפול יעיל מאד נגד הסימפטומים שלה ואינו מזיק או קשה כמו טיפולים אחרים, ולאחר שחזרה ארצה התחילה במסע המפרך של הוצאת הרישיון.

הדר הסכימה להתראיין במסגרת פרויקט ‘התרופה הירוקה’ של קאנה ולספר על הצמח שהוכיח את עצמו כטיפול יעיל למחלתה:

1. מהי ההתוויה בגינה את מטופלת בקנאביס רפואי?

“אני מתמודדת עם מחלה שנקראית אנדומטריוזיס. מה שקורה בעצם הוא שנוצר מצב בו תאים באיברים כמו רירית הרחם לא נמצאים במקומם הטבעי אלא לוחצים על איברים אחרים בגוף וכתוצאה מכך נגרמים סיבוכים שונים”.

“המחלה באה לידי ביטוי אצל כל אשה בצורה אחרת. במקרה שלי, התאים התמקמו על השחלות, המעיים, החצוצרות, הכבד, מערכת העצבים והסרעפת. מצב זה גורם לדלקות, והדלקות יוצרות גם הידבקויות”.
“כמו כן כתוצאה מהדלקות אני סובלת מבחילות, סחרחורות, הקאות, חולשה וכאב משתק שלפעמים לא עוזב אותי ימים שלמים ולעיתים גם חודשים שלמים”.

“אני מתמודדת עם המחלה מגיל 11, אך אובחנתי רק בגיל 21 כשנאלצתי לעבור ניתוח חירום בצבא. זאת אומרת ששנים סבלתי מכאבים לא מוסברים שאף רופא לא הצליח לעלות על הסיבה האמיתית”.
“לצערי הרב אין למחלה זאת תרופה, אלא רק משככי כאבים, טיפולים הורמונליים, ניתוחים ומגוון טיפולים אלטרנטיביים שלא באמת פותרים את הבעיה ולא מצליחים להגיע למקור שלה. המטרה של כל הטיפולים היא לעזור בהתמודדות עם הסימפטומים ולעכב את ההתפתחות שלה”.

2. איך נחשפת לטיפול בקנאביס?

“בשנים האחרונות היו תקופות שהתגוררתי בארצות הברית, שם קיימת גישה פתוחה יותר לנושא הקנאביס הרפואי, וכך נחשפתי לעובדה שהוא יכול לעזור לי”.

“ברגע שהבנתי שהקנאביס מקל עלי החלטתי להוציא רישיון. חשוב לציין כי בארצות הברית זה לקח לי שעתיים בדיוק. הייתי מטופלת בקנאביס רפואי כשנה, עד שחזרתי לארץ והתחלתי מלחמה חדשה”.

3. תארי את התהליך שעברת עד לקבלת האישור, כולל רופאים, תרופות וטיפולים ניסיוניים 

“התהליך שלי היה מאוד ארוך ומתיש. משנת 2012 אני מבקרת בכל מרפאות הכאב בארץ והתנסיתי במגוון רחב מאוד של כדורים נרקוטיים ומורפיום בכל צורותיו השונות, שכולן ללא יוצא מהכלל עשו לי נזקים לגוף וגרמו לי לתופעות לוואי קשות מאוד”.

“בשבע השנים האחרונות עברתי חמש ניתוחים, שלצערי באחד מהם עברתי אירוע לב מיד בסיומו, ממנו יצאתי בדרך נס. כל הניתוחים שעברתי לא היו על מנת לטפל בבעיה, כי למחלה שלי אין תרופה. הניתוחים נעשו במטרה להוציא את האזורים הדלקתיים ולאפשר לי חיים קלים יותר”.
“שהתחלתי את המסע שלי אחר הרישיון, כל רופא אליו הגעתי אמר לי שאין לי שום סיכוי לקבל אצלו המלצה לקנאביס, ורק המשכתי לקבל עוד ועוד מרשמים למשככי כאבים ונוגדי דיכאון”.

“כל הכדורים שניסיתי גרמו לי לתופעות לוואי קשות מאוד שבאו לידי ביטוי במיגרנות, חולשה כללית, בחילות, תחושת טשטוש, נדודי שינה, בעיות במערכת העיכול, שינויים קיצוניים במצב הרוח והיחלשות של המערכת החיסונית שלי. במקום שהכדורים יקלו עלי, הם רק עשו לי יותר רע והקשו לי על ההתמודדות עם המחלה שלי”.

“פניתי שוב למרפאת הכאב של קופת החולים שלי, שם הרופא ביטל אותי באופן אוטומטי ואמר לי שאין שום סיכוי שאני אקבל קנאביס. לא התייאשתי, ופניתי לרופאה באופן פרטי שסוף סוף הסכימה להגיש עבורי את הבקשה. לאחר 17 שנים של התמודדות עם המחלה ו-6 שנים של ביקורים בכל מרפאת כאב אפשרית, קיבלתי את הרישיון שלי”. 

4. תארי את השיפור באורח החיים שלך מאז תחילת הטיפול בקנאביס

“השינוי שחוויתי בעקבות השימוש בקנאביס הוא מאוד גדול ובא לידי ביטוי בהרבה היבטים. אחד הדברים העיקריים בהם אני רואה את השינוי הכי גדול הוא הקלה על מערכת העיכול שלי. הקנאביס עוזר לי לאכול בלי תחושות כאב שנלוות לפעולה הכל כך בסיסית הזאת”.

“בנוסף, הקנאביס מפחית לי באופן משמעותי את הבחילות ומקל על הכאבים שתוקפים אותי. לפני הקנאביס, התקף של כאב היה יכול להיגמר באשפוז בבית החולים, והיום מספיק לי לעשן ג’וינט ולהרגע בבית”.

“מעבר לזה, הקנאביס עוזר לי מאוד לנדודי השינה שלי. בזכותו אני מצליחה לישון כמו שצריך. לפני הטיפול בקנאביס הייתי ישנה בממוצע 3 שעות בלילה, והיום אני מסוגלת לישון הרבה יותר. אך מעבר לכל מה שציינתי, כבר הוכח שלשילוב בין THC לCBD יש סגולות אנטי דלקתיות, ולכן זה עוזר לי מאוד להפחתת הדלקתיות במערכות השונות בגוף שלי”.

5. האם את מטופלת בקנאביס בלבד, או נוטלת תרופות נוספות במקביל?

“כרגע אני מטופלת בתרופות קרדיולוגיות בנוסף לקנאביס הרפואי. בין היתר אני משלבת צמחי מרפא מהרפואה הסינית. אחרי שנים רבות של נטילת כדורים וכימיקלים מכל הסוגים, אני משתדלת לטפל בעצמי בדרכים טבעיות בלבד, אני מאמינה שרק בדרכים טבעיות אני אצליח להיות בריאה”.

6. אילו עצות יש לך לתת לחולים שמנסים לקבל אישור?

“בגלל הבעיות הבירוקרטיות הכרוכות בתהליך, עבור כל חולה זה סיפור אחר. מה שאני ממליצה לכולם זה קודם כל לא לוותר, גם אם התהליך ארוך ומייגע, ובנוסף גם לקנות את כל התרופות שהרופא רושם בשביל שיהיה אפשר לקבל אחר כך את הרישיון”.

“בסופו של יום, ככל שיותר חולים יפנו לרופאים, יהיו יותר תקדימים ויהיה יותר קל לאנשים הבאים בתור להוציא רישיון, שזה חשוב מאוד לכולנו”.

7. האם יצא לך לסבול הטרדה מצד המשטרה בקשר לתרופה?

“לא נתקלתי בסיטואציה כזאת”.

8. איפה את חושבת שהיית כעת אילולא הרישיון לקנאביס?

“אני חושבת שהייתי במצב הרבה יותר גרוע. ייתכן מאושפזת. באמת שקשה לי לדמיין איך הייתי עוברת את כל מה שעברתי בחצי השנה האחרונה ללא הקנאביס, ואני מודה לעולם שאני לא שם היום”.

9. מה את חושבת על גידול קנאביס ביתי, והאם את חושבת להתחיל לגדל בעצמך?

“אני חושבת שזה דבר נפלא. אני אישית עוד לא נמצאת במקום של לגדל לעצמי, כיוון שזה כרוך ביותר מדי התעסקות והתמדה שאני עוד לא מוכנה להתחייב לה”.

10. מה דעתך על צריכת קנאביס למטרות פנאי, ומהי עמדתך לגבי לגליזציה?

“אני אישית ראיתי איך זה עובד במדינות עם לגליזציה מלאה, והאמת? זה דברים מדהים. הכל הופך למוסדר, לחולים אין שום בעיה להשיג את התרופה והמדינה מרוויחה מאוד יפה מכל העסק הזה. לגליזציה מגלגלת מיליארדים בשנה, כך שלגליזציה יכולה לעשות טוב לכל הצדדים”.

“עצם העובדה שהאלכוהול חוקי, והתרופות אשר מביאות איתן תופעות לוואי נוראיות חוקיות, אני לא רואה שום סיבה שקנאביס לא יהיה חוקי. בנוסף, לקנאביס יש את היכולת להוריד את צריכת האלכוהול והאופיואידים”.

“אני חושבת שלגליזציה צריכה להתבצע בצורה מפוקחת, לדוגמא הגיל המתאים לקניית קנאביס צריך לעמוד על 21, וצריכות להיות הגבלות בנהיגה, אבל בסך הכל לגליזציה היא הפתרון הנכון“.

שתפי את התוכן אם אהבת:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן