האם אנדומטריוזיס היא ממקור נפשי?

האם אנדו' היא מחלה ממקור נפשי? האם הטיפול הוא רק רגשי?

האם אנדומטריוזיס היא מחלה ממקור פסיכוסומטי בלבד?

ספוילר: לא.

בתמונה: דוגמא לתגובה שקיבלנו על אחד מהפוסטים שלנו, ושיהיה ברור: אנחנו לא מסכימות עם זה ונמשיך לפעול עד שמשפטים כאלו ייפסקו לחלוטין.

אוקיי, אז אחרי שהבהרנו את הנקודה הזו אפשר להתחיל מההתחלה – ולהסביר.

כולנו מכירות את תגובות המערכת הרפואית שהתסמינים מהם אנחנו סובלות הם בראש שלנו ורגשיים לגמרי. אבל הטעות הזו היא לא רק מצד המערכת הרפואית; אנחנו מקבלות לא פעם גם תגובות לפוסטים שלנו כמו: "אנדו' זה נפשי", "צריך לטפל באנדו' מבחינה רגשית", "זה כמו מחלות אחרות שקשורות בנפש", זה לא משהו פיזי באמת, הכל מהראש" ועוד ועוד..

אז קודם כל, אנדומטריוזיס היא מחלה פיזיולוגית לחלוטין(!) שניתן לדגום באמצעות בדיקת רקמות פתולוגית. היא גם מחלה גינקולוגית נפוצה, דלקתית ותלוית אסטרוגן, שנגרמת כידוע עקב הימצאותם של תאים דמויי רירית חרם מחוץ לרחם, ובעיקר במקומות שונים באגן. תהליך האבחון אצל רופא מומחה לאנדומטריוזיס כולל סקירת היסטוריה רפואית של המטופלת, בדיקה גינקולוגית ובדיקת אולטרסאונד.

🌕 האם התסמינים הפיזיולוגיים של אנדומטריוזיס נגרמים על רקע בעיות נפשיות?

נכון לכתיבת שורות אלה, איש אינו יודע, גם לא חוקרים גדולים, מפורסמים ובעלי שם, מדוע ישנן נשים שמתפתח אצלהן אנדומטריוזיס, ונשים שלא. כמו כן, אין כיום שום הוכחה מדעית אמפירית לכך שאנדומטריוזיס היא מחלה שנגרמת עקב קשיים נפשיים כאלה ואחרים, להיפך. על פי מחקרים, נגעים של אנדו' נצפו גם בקרב עובריות, ולכן לא סביר שמדובר בהתפתחות המחלה על רקע נפשי באישה או נערה בוגרות.

בנוסף, כידוע לכולנו, 1 מ-10 נשים חולה באנדומטריוזיס, ולא ייתכן ש-1 מ-10 נשים בהכרח מתמודדת עם קשיים נפשיים כה קשים, שגוררים אחריהם התפתחות מחלה כרונית שמוציאה מתפקוד.

הטענה הזו מחזירה אותנו לימי הביניים, תקופה בה האמינו כי נשים הסובלות מכאבי אגן הן נשים משוגעות, היסטריות, ממורמרות, בעלות דמיון פורה – שמדמיינות את הכאב שלהן מכיוון שהן מופקרות, חסרות מוסר, בעייתיות וחלשות אופי.

🌕 אבל רופא או רופאה אמרו לי שזה נפשי..

בהתאם לנתונים שפרסמו מהדו"ח האנדו' הגדול של שנת 2022, שמציג את ממצאי הסקר שערכנו בקרב חולות אנדו': 32% מהמשיבות דיווחו כי אנשי הצוות הרפואי נטו, ברוב המקרים, לייחס את התסמינים לקשיים נפשיים. לצערנו הרב, ישנם אנשי רפואה שעדיין לא מכירים את המחלה, מתקשים לאבחן אותה באופן ראשוני ולשלוח להמשך טיפול מיטיב. אבל לשמחתנו, יש בארץ גם מומחיות ומומחים מעולים, בעלי ובעלות שם עולמי, עם שנים רבות של ניסיון בטיפול ואבחון אנדומטריוזיס, חלקם גם פעילות.ים בהעלאת מודעות למחלה (ואנחנו מודות להם.ן מאוד).

🌕 ובכל זאת, האם תסמינים גופניים של מחלה כרונית כמו אנדומטריוזיס עשויים להשפיע על המצב הנפשי של החולה?

בהחלט. התמודדות עם מחלה כרונית בעלת תסמינים פיזיים כמו כאב, חולשה, עילפון, בעיות פריון, בעיות עיכול ויכולת תפקוד נמוכה – יכולים להשפיע מאוד על המצב הנפשי. מצב רגשי עקב אנדומטריוזיס עלול להחריף את התסמינים, אך אין זה אומר שמדובר במחלה פסיכוסומטית.

לצד פעילות גופנית ותזונה מותאמות, מומלץ לחלק מהנשים לשלב גם טיפול רגשי על מנת להתמודד עם ההשלכות של מחלה כרונית כמו אנדו' על חיי המשפחה, זוגיות, עבודה ושעות הפנאי. עם זאת חשוב לציין, שהורדת מתח מאורח החיים לא ירפא את המחלה, אבל בהחלט יכול לשפר את התסמינים.

ולסיכום, ואולי הדבר הכי חשוב להגיד בהקשר הזה: אין לך, כחולת אנדומטריוזיס, אחריות על המחלה. את לא אשמה שחלית בה, את לא משוגעת שמדמיינת כאבים, ולא יכולת לשנות דבר בחייך כדי לא לחלות בה.

ואחרי שאמרנו את כל זה, נוסיף ונגיד: אנחנו קהילה שמונה עשרות אלפי נשים. המחלה שלנו היא אמנם גזירת גורל, אבל לחיות איתה ולצידה ללא תמיכה, הכרה וזכויות – ממש לא.

ולכן, אנחנו כאן ביחד, פועלות אחת עבור השנייה ונאבקות על הזכויות שלנו, כדי שאף אחת לא תישאר לבד ולא תצטרך לספוג משפטים כמו "זה בראש שלך".

או בקיצור: לכאב שלך, יש שם.

שתפי את התוכן אם אהבת:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן