ההיסטוריה של אנדומטריוזיס

תמיד חשבתן שאנדו' היא מחלה של העולם המודרני? נגלה לכן שלא

לפעמים נדמה שאנדומטריוזיס היא מחלה 'חדשה' שהפציעה בחיינו ממש לא מזמן כשלפני כן – מי שמע עליה בכלל? אז נכון שהמודעות עלתה מאוד בשנים האחרונות תודות לקהילה המדהימה שלנו, ונראה ש- 'פתאום' כולם מדברים עליה, אבל האמת – שאנדומטריוזיס היא מחלה שהוזכרה (בצורה כזו או אחרת), מסתבר, כבר לפני יותר מ-3,000 שנה!

תיעוד לכאבי אגן נשיים בלתי מוסברים היו כבר במצרים העתיקה.

1000 שנה אחרי, בתקופת יוון העתיקה, היה זה היפוקרטס, רופא יווני המכונה גם "אבי הרפואה המערבית" (שחי בסביבות המאה החמישית לפני הספירה, ולכן, וגם מסיבות שתיכף תבינו לא מופיע ברשימת המומחים שלנו 😉) שהזכיר בכתביו כבר אז, תסמינים של מחלה נשית הכוללים נגעים ברחם, הידבקויות ובעיות בפוריות – נשמע מוכר אה?

היפוקרטס מצידו, הניח שהתרופה לכך היא בין השאר קיום יחסי מין עם כמה שיותר גברים.. ובכלל, פילוסופים ואנשי מדע רבים לאורך ההיסטוריה כולל זיגמונד פרויד, הניחו שהפתרון או הגורם לבעיות נשיות מעין אלו קשור במיניות האישה, וכינו את התופעה בשם 'היסטריה'.

אגב, 'היסטריה' (מונח הנגזר מהמילה היוונית רחם) הייתה אבחנה רפואית מקובלת(!) בתקופה הויקטוריאנית, שתסמיניה היו עילפון, עצבנות, אגירת נוזלים, תחושת כבדות בבטן, התכווצויות שרירים, כאבי אגן ועוד כל מיני תסמינים ששוב, לרובנו, נשמעים מוכרים.. יש הסוברים כיום כי נשים שאובחנו בזמנו עם 'היסטריה' סבלו בין השאר, מאנדומטריוזיס.

נשים אז, טופלו בעזרת עלוקות, הקזת דם, החדרת כימיקלים שונים – ועוד כמה דברים שנחסוך פה מפאת זעזוע. מה שכן, הטיפול שהכי בלט בין כולם, שהוא גם מסתבר הלהיט של כל הזמנים – הריון! כן, כן, גם אז (לפני מאות רבות של שנים) וגם היום, בקרב חלק מהרופאים, הריון נתפס כטיפול לגיטימי באנדומטריוזיס. אמנם נשים רבות מדווחות כי תסמיני המחלה משתפרים בהריון או לאחריו, אך מפה ועד לטעון שמדובר בטיפול במחלה ישנה תהום.

במאה ה- 19 כבר נצפו לראשונה תאי אנדו במיקרוסקופ (!) ע"י קרל פון רוקיטנסקי, פיזיקאי ופתולוג אוסטרי. בתקופה זו פעל גם ג'ון סמפסון, גינקולוג אמריקאי (עליו כתבנו פוסט בהרחבה ממש לא מזמן), שהיה הראשון שחקר את המחלה לעומק ובצורה שיטתית, ובשנים אלו ניתן לה גם שם: אנדומטריוזיס.

בערך בשנות ה-40 של המאה ה-20, החלו לטפל באנדומטריוזיס באמצעות ניתוחים והורמונים (טיפולים שמקובלים גם בימינו). והיום? עדיין יש לנו הרבה לאן להתקדם, אבל אנחנו מקוות שאנחנו בדרך הנכונה.

שתפי את התוכן אם אהבת:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן