על אנדומטריוזיס אסימפטומטי

כשאנחנו מדברות על אנדומטריוזיס אנחנו מדברות על כאב. אפילו הסלוגן שלנו "לכאב שלך יש שם" מעיד על אופי המחלה שאנחנו מתמודדות איתה. אבל מה לגבי אנדומטריוזיס בלי כאב? או בלי תסמינים אחרים שיכולים להעיד על המחלה? יש דבר כזה בכלל? ואם כן, איך בכל זאת מזהים את האנדו? אז תכירו מושג שרובנו לא ממש מכירות כי השכיחות שלו יחסית נמוכה-

"אנדומטריוזיס אסימפטומטי".

כלומר, אנדומטריוזיס ללא תסמינים פיזיים מובהקים. מסתבר שהמחלה שלנו יכולה להפתיע בכל מובן אפשרי 🙄

קיים מחקר יחיד, שנערך על מספר נמוך יחסית של נשים, המעיד כי כ-20% ממקרי האנדו הם אסימפטומטיים. אבל באנדו כמו אנדו גם זה נושא שלא נחקר כמעט כלל, ובכנות, המספר הזה לא ודאי ויש לקחת אותו בערבון מוגבל. מה גם שהסיבה לכך, לאי הופעת הסיפטומיים, לא ידועה.

במצב של אנדו ללא תסמינים, המחלה בעצם מתקדמת ואף מחמירה, אך אין כמעט שום דבר שיכול להעיד על כך, ולהביא את האישה לבדיקה וטיפול.

❓אז מתי כן מגלים, בדרך כלל, אנדו ללא תסמינים?

לרוב נגלה בעת ניסיונות חוזרים, וללא הצלחה, להיכנס להריון. כאשר האישה ניגשת לבדיקה אצל הרופא, לעיתים מתגלה אנדומטריוזיס כגורם לאי פריון. לפעמים זה מגיע למצב שהאישה עוברת טיפולי פוריות שוב ושוב והם לא צולחים, מכיוון שהאנדו הוא הגורם, ולא משהו אחר. למשל, במקרה של ציסטה על אחת השחלות שיכולה לפגוע ברזרבה השחלתית, או נגעים ברחם שמקשים על השתרשות ההריון. במקרים אחרים, מתרחשות הפלות כתוצאה מאנדומטריוזיס שאינו מאובחן. לא מעט פעמים, קורה שאישה עם אנדו לא מאובחן נופלת בטעות תחת הקטגוריה של "אי פריון בלתי מוסבר", כלומר, אי פריון מסיבות שאינן פתולוגיות מאובחנות, כאשר בדיקות שלה חוזרות תקינות לחלוטין.

❓מדוע זה קורה?

אנדומטריוזיס אפשר לאבחן בוודאות ע"י ניתוח, או ע"י מומחה לאנדומטריוזיס בעזרת מכשור מיוחד ובדיקות דימות ייעודיות.

במקרה של אישה שלא מצליחה להרות – כנראה שלא ימהרו לשלוח אותה לבדיקות המאבחנות אנדו, ולכן בדיקות אחרות שהיא כן תעבור, יצאו תקינות.

❓אז איך בכל זאת אפשר לאבחן אנדומטריוזיס בלי תסמינים, ובלי שיהיה מאוחר מדי?

זו בהחלט שאלת השאלות, ובעיקר משאלת ליבנו- דרך אבחון מהירה ואמינה שתמנע עוגמת נפש.

אז שאלנו את המומחים שלנו, וזו התשובה שקיבלנו 👇

בדיקות אולטראסאונד תקופתיות, יכולות לסייע באבחון, וכן כאשר בדיקות חדשות כדוגמת אנדו-טסט יהפכו לבדיקת סקר אצל נשים בגיל הפוריות, אז נוכל לאבחן אפילו מוקדם יותר.

שתפי את התוכן אם אהבת:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן