את: שני כהן מספרת על האנדומטריוזיס – "עוצמת כאב שמטריפה את הגוף והנפש"

אחרי כריתת הרחם של לנה דנהאם, גם שני כהן מספרת בכנות על המאבק שלה באנדומטריוזיס: "אלה עוצמות כאב שגורמות לך לרצות לעשות הכל כדי שזה ייפסק". אז למה לא שמעתן עד עכשיו על המחלה שפוגעת ב-1 מכל 10 נשים? (נאוה סילוורה, פברואר 2018)
שני כהן בכנס מקום לקולנו

לכתבה >>>

לנה דנהאם תמיד ידעה שהיא רוצה להיות אמא. מהרגע בו הייתה ילדה שנוהגת לתחוב כביסה חמימה מתחת לחולצה ולהתהלך גאה וקורנת בסלון ועד לעונה האחרונה של "בנות", בה בת דמותה האנה הורבאת' נכנסה להיריון ודנהאם הייתה מנצלת את ההזדמנות להסתובב עם הבטן המלאכותית על הסט. אבל היא ידעה דבר נוסף – משהו לא בסדר עם הרחם שלה. הוא פגום. במשך עשור התמודדה היוצרת והשחקנית המוכשרת עם מחלת האנדומטריוזיס אך אף רופא מעולם לא אישר זאת בפניה. הדבר היחיד שאמרו לה זה שהיא עלולה לסבול מהפלות ושלא כדאי לה לחכות יותר מדי עם ילדים. איש לא אמר לדנהאם שבגיל 31 היא תצטרך לעבור כריתת רחם. היא ידעה לבד שהחלל השחור שראתה ברחמה בכל אחת מעשרות בדיקות האולטרסאונד שעברה, הוא הדבר היחיד שאי פעם תראה שם.

את הגילויים האלה ואחרים פירטה דנהאם בטור אישי שהתפרסם באתר מגזין "ווג" ובו סיפרה כי בסתיו האחרון עברה ניתוח כריתת רחם והסבירה באריכות את הרקע להחלטתה. למעשה, הטור גלוי הלב הוא התשובה שלה לכל אלה שתוהים האם היא הלכה על פתרון מהיר וקיצוני רק כי אין לה יכולת או רצון להתמודד עם כאבי מחזור חזקים יותר מהרגיל?

מה זה אנדומטריוזיס?

אז זהו שאנדומטריוזיס הוא לא רק "כאבי מחזור חזקים יותר מהרגיל". מדובר בתסמונת גניקולוגית שבה תאי רקמה המצפה את הרחם מצידו הפנימי נודדים מחוץ לרחם למקומות שונים בגוף, בעיקר לחלל הבטן ולאגן ולעיתים נדירות אף לריאות ולמוח. בניגוד לדם הווסת שנפלט החוצה, באנדומטריוזיס דם חוץ-רחמי נדבק לאיברים הסמוכים מה שגורם לחולות לסבול משלל תסמינים, החל מדימום מחזור ממושך, הפרעות עיכול, דחיפות במתן שתן בזמן הווסת, עייפות, קושי להרות ומעל הכל – כאבים. כאבים חריפים יותר מהרגיל בזמן הביוץ והמחזור, כאבים בזמן קיום יחסי מין ואחריהם, כאבי גב תחתון, תנועת מעיים כואבת ורגישות וכאב עמום באגן.

ההערכה היא ש-10% מהנשים בכלל האוכלוסיה סובלות מאנדומטריוזיס. למחלה בסיס גנטי והיא קיימת בשכיחות גבוהה יותר בקרב נשים שגם בנות משפחתן סובלות ממנה. אנדומטריוזיס יכולה להופיע עם הווסת הראשונה ולהימשך לאורך כל גיל הפוריות. כרגע עוד לא ידוע מה בדיוק גורם לתופעה, התיאוריה הנפוצה ביותר טוענת שבזמן הווסת חלק מהדימום שאמור להיפלט החוצה דרך הנרתיק לא נפלט אלא בורח לחלל האגן דרך החצוצרות. נשים המתלוננות על התסמינים מופנות ללפרוסקופיה, הליך כירורגי בהרדמה מלאה שבמהלכו נעשה חתך קטן בבטן ובטבור ודרכו מוחדר סיב אופטי המשדר תמונות למסך לצורך אבחנה ודאית. הטיפול באנדומטריוזיס נקבע לפי חומרת התסמינים וכן בהתאם לרצון להרות, והוא מבוסס על תרופות, על ניתוח או על שילוב של השניים.

לטיפול ראשוני עם הופעת המחזור החודשי עשוי הרופא לתת לך תרופות שכיחות נגד כאבים וכן תרופות נוגדות דלקת. בהמשך מקובלים טיפולים הורמונלים, לרוב על ידי גלולות למניעת היריון, לצורך הורדת פעילות הרקמה וכתוצאה מכך הקלה בתסמינים הקשורים למחזור. ניתוחי אנדומטריוזיס נעשים במטרה לסלק ככל האפשר את כל מוקדי המחלה, להפריד הידבקויות ולנייד את איברי האגן לאחר שהיו מקובעים בגלל ההידבקויות. בניתוח ניתן גם לבדוק את מצב החצוצרות לקראת היריון. במקרים מסוימים, כאשר ישנים מוקדים עמוקים במעי או במערכת השתן עושים את הניתוח בשילוב רופא כירורג או אורולוג.


"כאבים שגורמים לך לעשות הכל כדי שזה ייפסק"

לפי הסטטיסטיקה 1 מכל 10 נשים תסבול מאנדומטריוזיס ושני כהן היא אחת מהן. השחקנית והקומיקאית התמודדה תקופה ארוכה עם המחלה במקביל לעבודה בטלוויזיה ובתיאטרון. לאחר מספר כישלונות בטיפולי הפריה חוץ-גופית ועם החרפת הכאבים עד לרמה בלתי נסבלת החליטה לעבור ניתוח מורכב בשוויץ. היום כהן מגדלת יחד עם בעלה גלעד רובל שלוש בנות ומגלה שהיא חוותה הקלה גדולה. לאחר החשיפה של דנהאם היא סיפרה לנו כי "אני מניחה שהמקרה שלה היה מאוד חמור אם היא הגיעה למצב של כריתת רחם בגילה הצעיר. במקרה שלי, לשמחתי, זה מעולם לא עלה על הפרק. לנה חשפה כבר לפני כמה שנים שהיא סובלת מאנדומטריוזיס קשה ולפניה גם סוזן סרנדון נחשפה. שתיהן עוררו מודעות מבורכת לתופעה שהיא בכלל לא נדירה".

עוד סיפרה כהן כי על אף שמצבה כלל אינו דומה לזה של דנהאם "אני כן יכולה מאוד להזדהות עם עוצמת כאב מטלטלת ומטריפת גוף ונפש שגורמת לך לרצות לעשות הכל כדי שזה ייפסק. חשוב לדעת שלרוב המקרים יש טיפול וכדאי לא להיבהל מכותרות שיכולות להלחיץ ולגרום לבריחה מהתמודדות. יש בארץ מספר מרכזי טיפול מצוינים לאנדומטריוזיס. ההחלטה שדנהאם קיבלה היא קשה ואמיצה ואני בטוחה שלא היה לה פשוט להגיע אליה. אני לא מכירה את ההיסטוריה הרפואית שלה אבל אני ללא ספק מעריכה את החשיפה שלה"


איך מטפלים באנדומטריוזיס והאם כריתת רחם היא האופציה היחידה?

אין צורך להיבהל מהכותרות על המקרה של דנהאם ולהניח שכל מי שסובלת מאנדומטריוזיס תיאלץ לעבור כריתת רחם. ד"ר גיא גוטמן, מומחה בגניקולוגיה, פוריות והפריה חוץ גופית ורופא בכיר ביחידה להפרייה חוץ גופית במדיקל סנטר הרצליה מרגיע ומאשר כי "כריתת רחם היא ברירה מחדל אחרונה רק לאחר שכל ניסיונות הטיפול האחרים כשלו".

אז איך מטפלים באנדומטריוזיס?
"הטיפול הראשוני הוא גלולות למניעת הריון" מסביר ד"ר גוטמן. "הגלולות מפחיתות את הכאב הכרוך באנדומטריוזיס אצל כ-80% אחוז מהמטופלות באופן יעיל. אפשר ליטול את הגלולות ברצף בלי הפסקה בין חפיסה לחפיסה, ובכך להימנע מהמחזור החודשי. זו אופציה טובה ומקובלת ובניגוד למה שמקובל לחשוב איך בכך שום חיסרון רפואי. הגלולה בעלת היעילות הרבה ביותר במקרה הזה היא ויזאבל (Visabelle) שכוללת הורמון מסוג פרוגסטרון ייחודי".

ובמידה ומישהי עומדת לעבור כריתת רחם. אילו שיטות קיימות?
"כריתת רחם יכולה להתבצע בשתי שיטות. השיטה הראשונה היא כריתת רחם לפרוסקופית. בהליך זה נעשים חתכים קטנים בבטן ובטבור ומצלמה וכלים כירורגים קטנטנים מוכנסים לאגן. יתרונות הגישה הלפרוסקופית הן צלקות מינימליות, כמעט בלתי מורגשות וההחלמה קלה וקצרה יותר מהשיטה האחרת – הפתוחה. בכריתת רחם בשיטה פתוחה הרחם נכרת באורך של 10-15 ס"מ בבטן התחתונה, בדומה לניתוח קיסרי. השיטה הרצויה נבחרת על ידי הצוות המנתח בהתאם לגודל הרחם, משקל האישה ומצבה הרפואי והכללי".

מהן תופעות הלוואי אחרי כריתת רחם והאם ניתן להיות אם ביולוגית אחרי זה?
"כשמדובר בנשים צעירות, כמו במקרה של דנהאם בת ה-31, כריתת רחם אינה כרוכה בכריתת השחלות ולכן מבחינה הורמונלית הניתוח אינו גורם לשינויים. המטופלת אמנם תאבד את המחזור חודשי אבל השחלות שלה ימשיכו לתפקד באופן תקין ולא יופיעו תסמינים של גיל המעבר, כפי שקורה בהפסקה טבעית של הווסת אז גם נפסקת הפעילות ההורמונלית של השחלות". בנוסף מבהיר ד"ר גוטמן ש"אישה צעירה שעברה כריתת רחם תוכל להיות אם ביולגית בהמשך. ניתן לשאוב את הביציות מהשחלות, להפרותן בזרע בהפריה חוץ גופית, ולהחזיר את הביצית המופרית לאם פונדקאית".

היום דנהאם מחלימה כמו אלופה אמיתית: מגפי בלנסיאה שקנתה לעצמה היו פרס ניחומים עצמי ואות לפרידה מכאבי הגב. רבות מחברותיה בהיריון או מנסות אבל אין לה כל תחושות מרירות. היא לא יכולה לחכות למסיבות Baby Shower ולצחוקים על שמות של ילדים הוליוודים מגוחכים. צילומי אולטרסאונד ותמונות אינסטגרם לא שוברים את ליבה. השחלות של דנהאם לא הוסרו ובעוד זמן לא רב היא תגלה אם הן מייצרות עוד ביציות.

בעולם בו נשים שלא הביאו ילדים לעולם נתפסות ככאלה שלא הגשימו את ייעודן האמיתי, הצעד של דנהאם הוא אמיץ במיוחד. היא הוכיחה לעולם שהיא שלמה עם ההחלטה שלה, כשבמקביל ייצגה את התפיסה הפמיניסטית שלכל אישה יש זכות מלאה על גופה וזכות להחליט כיצד ואיך היא תעביר את שנות הפוריות של חייה. בינתיים היא מתוודה כי גם אופציית האימוץ רלוונטית מבחינתה ומרגשת במיוחד, "וזאת למרות שרציתי את הבטן, רציתי להרגיש אותה תשעה חודשים. נועדתי לתפקיד הזה של להיות אמא אבל לא עברתי את הריאיון וזה בסדר. אני יודעת שבקרוב אבין שזה בסדר ואז ישארו רק הצלקות שכבר עכשיו הולכות ונעלמות" כתבה בכנות קורעת לב, כשהיא נותנת למליוני נשים אחרות ברחבי העולם שסובלות מאנדומטריוזיס תקווה והכרה.

שתפי את התוכן אם אהבת:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן