#כן_כרונית! מה זה אומר?

היום, ה-1 ליולי (ובזכות המאבק שלנו ושל הקהילה המדהימה שלנו), נכנסת לתוקף ההכרה בנו כחולות כרוניות. לכבוד היום המיוחל, אנחנו מצרפות מידע מסודר על מהי ההכרה ובהכי פשטות - מה היא נותנת לנו (וגם מה היא לא).
#כרונית. מה זה בעצם אומר?

💛 ההכרה כמחלה כרונית היא אוטומטית ואבסולוטית לכל מי שרשומה לה אבחנה של אנדומטריוזיס בתיק הרפואי, וללא קשר למצב התפקוד, להיסטוריה ניתוחית, לטיפולים או לתרופות שנוטלת. אין צורך לעשות פעולה מיוחדת כדי לזכות בהכרה.שימו לב כמובן שיתכן שהאבחנה רשומה בתיק הרפואי גם למי שלא עברה ניתוח.אם האבחנה לא רשומה בתיק הרפואי שלך- לצערנו את לא מוכרת כחולה כרונית עפ"י משרד הבריאות (ורק עפ"י המשרד).ככלל, גם רופא.ת משפחה או נשים בקהילה יכול.ה לרשום אבחנה בתיק. אך ייתכן ובצדק, שלא יסכימו לעשות זאת ויאמרו שרק הרופא המומחה יוכל.

💛 ההכרה מספקת פטור מתשלום עצמי על תרופות שבסל הבריאות מעבר לתקרה של כ-1000 ₪ ברבעון. כל סכום מעבר לזה ישולם ע"י הקופה.למה הכוונה? אם סכום התרופות שבסל שאת נוטלת עולה על כ-1000 שקלים ברבעון, לא תדרשי לשלם מעל סכום זה, והקופה תכסה זאת.

💛 סכומי התקרה המדויקים משתנים בין קופה לקופה ומתעדכנים מעת לעת. כדאי להתעדכן באתרי האינטרנט של הקופות.הסכומים העדכניים שבידינו נכון להיום, יוני 2021:
מכבי 984 ברבעון
כללית 1029 ברבעון
לאומית 1041 ברבעון
מאוחדת 1044 ברבעון

💛 איך זה עובד בפועל?את מגיעה לבית מרקחת, וכשאת מעבירה את כרטיס המבוטחת שלך המחשב מזהה אוטומטית אם עברת את המכסה או לא. ברגע שאת עוברת את המכסה, את פשוט לא נדרשת לשלם את היתרה, וזה יכוסה על-ידי הקופה.חלק מהקופות אפילו הגדילו וחילקו את הסכום הרבעוני לפי חודשים, ואז אינך נדרשת לשלם כאשר את עוברת את הסכום היחסי החודשי, אך החוק לא מחייב אותן לעשות זאת.

💛 על איזה תרופות זה חל?כל תרופה בסל התרופות, ורק תרופות שבסל התרופות. כולל אלו שאת נוטלת לטיפול באנדומטריוזיס וכולל אלו שאת נוטלת מסיבות אחרות (למשל אנטיביוטיקה וכל תרופה קבועה או ארעית שאת נוטלת).לצערנו, תרופות רבות המוכרות לטיפול ייעודי בסימפטומים באנדומטריוזיס לא רשומות בסל הבריאות, דוגמת ויזבל או התקן מירנה (מתחת לגיל 45). אוריליסה כלולה וכן תרופות הנדרשות בטיפולי פוריות.

💙 זה שתרופה ניתנה במרשם רופא לא אומר שהיא חלק מסל הבריאות.גם קנאביס לא מוכר כתרופה בסל עבור אנדומטריוזיס עלות טיפולים רפואיים ומשלימים, ציבוריים ופרטיים, לא נכללת בתקרה ולא קשורה להכרה כמחלה כרונית. לפחות באופן רשמי- ההכרה לא מקנה גם הקדמת תורים.
💙 ההכרה לא קשורה לביטוח לאומי והיא לא מקנה אחוזי נכות.
💙 מאובחנת באדנומיוזיס אך לא באנדומטריוזיס? ככלל, המערכת הרפואית בארץ נוטה להשוות את הדין של אדנומיוזיס לשל אנדומטריוזיס ונוטה להתייחס לשתי המחלות כאל 'משפחת' מחלות עם שם כולל של אנדומטריוזיס. מה גם באמת מדובר על תאי אנדומטריום בשריר הרחם.לכן מבחינתנו צריך להיות תקף.אם זה המקרה שלך, ורשום לך בתיק הרפואי רק 'אדנומיוזיס' ללא אנדומטריוזיס, נשמח שתעדכני אותנו אם חווית משהו אחר בבית המרקחת..

💛 מה עוד? אם את נוטלת מזון רפואי בשל מחלה אחרת, גם הוא נכלל בתקרת השתתפות ייעודית משלו.כנ"ל אם את משתמשת בציוד מתכלה מוכר ע"י המשרד בשל מחלה אחרת (דוגמת מזרקים. לא תקף לשום ציוד לווסת וכדומה. אולי המאבק הבא 😎)

💛 על-אף שהחוק לא מחייב זאת, חולות (או חולים) כרוניות נמצאות לעתים קרובות בסדר עדיפויות גבוה יותר של הקופה לשמירה על רצף טיפולי. מה זה אומר? סביר שיעשו לנו פחות בעיות בשמירה על טיפול באותו מוסד בו התחלנו טיפול ובו אנו מבקשות להמשיך, מאשר למבוטחים אחרים בקופה.ולסיום בנימה אופטימית, איזו גאווה זו להיות אנחנו! הלוואי שההישג הזה, שהוא לגמרי של כולנו, ייושם בקלות.ואיפה שלא ייושם- נטפל. שלא יתעסקו איתנו 🙂

שתפי את התוכן אם אהבת:

תגובה אחת

  1. זה ממש לא באמת רלוונטי
    כל תקופת מרשם קבועה (לחלוטין לא משנה למה) אמורה להרשם ככרונית (אם היא ניתנת למעלה חצי שנה)
    אז כל חולה צריכה לקבל את התקרה לא משנה במה היא לוקה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן