יום אמצעי המניעה הבינלאומי

הידעת שאמצעי המניעה הראשון שתועד בהיסטוריה האנושית היה במצרים העתיקה, בשנת 1550 לפני הספירה? אנחנו פה כדי לספר לך עוד כמה דברים מעניינים על הנושא!
יום אמצעי המניעה הבינלאומי


ה26.9 הוא יום אמצעי המניעה הבינלאומי.

עבורנו, כמתמודדות עם אנדומטריוזיס ואדנומיוזיס, גלולות ואמצעים אחרים שנשים רבות נוטלות כדי למנוע הריון, משמשות כתרופה. גלולות למניעת היריון, זריקות לדיכוי הורמונלי והתקן תוך רחמי הם הטיפול השמרני הכמעט יחידי שיש לרפואה המערבית להציע לנו, ורובנו נעזרות בשירותיהם של אמצעים אלו לאורך שנים רבות, לעיתים עשרות שנים ברצף!

אז זו הזדמנות ללמוד כמה דברים חדשים על התרופות שלנו, שמשמשות גם כאמצעים הורמונליים למניעת היריון:

💊 הגלולות הראשונות למניעת היריון אושרו לשימוש בארה"ב בשנת 1960. כיום, מוערך שיותר מ-100 מיליון נשים ברחבי העולם משתמשות בגלולות. בשימוש נכון, יעילותן במניעת היריון היא כ-97%!
💊 יש שני סוגים מרכזיים של גלולות למניעת היריון: גלולות משולבות (המכילות גם אסטרוגן וגם פרוגסטרון) וגלולות על בסיס פרוגסטרון בלבד (הנקראות גם – Mini Pill). בנוסף, ניתן למצוא בשוק זריקות (סיאנה), מדבקות (אוורה) וטבעת וגינלית (נובהרינג). מנגנון הפעולה של כל אלו דומה לאלו של הגלולות.
💊 מספר הגלולות בחפיסת הגלולות משתנה לפני סוג הגלולה. הסוגים הנפוצים הם-
*חפיסה של 21 כדורים שכולם פעילים
*חפיסה של 28 כדורים שמתוכם 21 מכילים את החומר הפעיל ו7 אינם מכילים חומר הורמונלי פעיל (לפעמים גלולות אלו מכילות חומצה פולית)
*חפיסה של 28 כדורים שמתוכם 24 פעילים ו4 ללא חומר הורמונלי פעיל
💊 כיום, כל הגלולות נחשבות כגלולות עם מינון אסטרוגן נמוך. אולם, עדיין יש הבדל במינון האסטרוגן ובאופן עקרוני ככל שמינון האסטרוגן גבוה יותר הסיכוי לדימומים לא סדירים יורד (אך יתכן סיכוי מעט גבוה יותר לתופעות לוואי). חשוב גם לדעת שבמקרה של גלולות משולבות (רוב הגלולות), סוג הגלולה לא נקבע לפי מינון האסטרוגן אלא לפי סוג הפרוגסטרון שהוא ההורמון הנוסף בגלולה.
💊באנדומטריוזיס נהוג ליטול את הגלולות ברצף, ללא הפסקה לשם הופעת דימום. לעיתים, משמעות הדבר היא שאין ליטול את הכדורים הלא פעילים. המטרה של הטיפול באמצעים הורמונליים היא ליצור "דיכוי הורמונלי" – הורדת הרמות של הורמון האסטרוגן, יצירת מצב של חוסר קבלת וסת והפחתת השינויים ההורמונליים של המחזור החודשי. אלו עשויים לשפר משמעותית את תסמיני המחלה, ולעיתים גם לעכב או לדכא את התפתחות הנגעים.
💊 התקנים תוך רחמיים הורמונליים – דוגמת מירנה, ג'נס וקיילינה, גם הם נפוצים מאוד בטיפול באנדומטריוזיס, ואף יותר באדנומיוזיס, לגביו הן הוכחו מחקרית כיעילות לטיפול בתסמינים. ההתקנים מכילים פרוגסטרון בלבד, וניתן להיות איתם עד 3 או 5 שנים ברצף, כתלות בסוג ההתקן. לרוב, התקן תוך רחמי מלווה בתקופת הסתגלות שמאופיינת בדימומים/הכתמות ובהתכווצויות רחמיות. גם הליך הכנסת ההתקן אינו נעים. אולם, ברוב המקרים לאחר תקופה ההסתגלות, ישנה הטבה בתסמינים, והוסת לרוב מפסיקה או נחלשת משמעותית למספר שנים. *שוקלת להתקין התקן? מטופלות רבות ממליצות ליטול משככי כאבים טרם ההתקנה, כיוון שהיא עלולה להיות כואבת לעיתים. אופציה נוספת היא להתקין את ההתקן במהלך ניתוח לפרוסקופיה לטיפול באנדומטריוזיס. ישנה גם אפשרות לבקש מהרופא/ה להזריק חומר הרדמה מקומי לצוואר הרחם.
💊 יש לקחת בחשבון שלעיתים יש תקופת הסתגלות של מספר חודשים מרגע תחילת השימוש בגלולות, כולל דימומים בלתי סדירים ותופעות לוואי אינדיבידואליות. על סמך רשמים רבים ממטופלות, בד"כ תקופת ההסתגלות לגלולות משולבות היא כ-3 חודשים, ולגלולות Mini Pill כ-6 חודשים. אם לאחר מספר חודשים הגלולות לא מסייעות לך או גורמות לתופעות לוואי לא נסבלות, כדאי להיוועץ עם הרופא/ה על החלפת הטיפול. כמובן שבכל שלב בטיפול – אם את חווה תופעות לוואי משמעותיות, יש לפנות לרופא/ה המטפל/ת ולשקול הפסקה של הטיפול.
💊 אין דבר כזה "גלולה טובה לאנדומטריוזיס", או "גלולה ללא תופעות לוואי". גלולות משפיעות על כל אחת באופן מאוד מאוד אינדיבידואלי, וגלולה שתהיה טובה לאחת יכולה להיות איומה לאחרת. דברים שכן אוניברסליים יותר בגלולות: לגלולות mini pill יש יותר סיכוי לגרום לדימומים בלתי סדירים. *בהמשך לכך, בכל גלולה חשוב להקפיד לקחת את הגלולה באותה שעה כל יום. אולם, בגלולות Mini Pill בלבד החשיבות לכך גבוהה במיוחד ומקטינה את הסיכוי לדימומים והכתמות.
💊 לעיתים מופיע דימום, גם לאחר דיכוי. יש כאלה שבאופן קבוע לאחר חצי שנה, שנה, שנתיים של דיכוי חוות דימום נרתיקי. אם מופיע דימום משמעותי, ניתן להפסיק את הגלולות לשבוע, לחכות להופעה של דימום ולהתחיל את הגלולות שוב לאחר שבוע. אם את סובלת מדימומים בלתי סדירים לאורך נטילת הגלולות שאינם כבדים, ניתן להתייעץ עם הרופא על האפשרות לקחת שתי גלולות ביום. אם את סובלת מתופעות לוואי הורמונליות קשות, לעיתים ימליצו לך לקחת חצי גלולה ביום. תלוי בגלולה ובמצבך – ניתן ורצוי להתייעץ עם הרופא/ה בנושא במהלך הפגישה.
💊 הגלולות היחידות שנחקרו והותוו לאנדומטריוזיס הן ויזאבל. יש לדעת, שויזאבל לא מוגדרות באופן רשמי כגלולה למניעת היריון. בפועל, הסיכוי להרות עם ויזאבל הוא נמוך.
.💊 סובלת מקרישיות יתר במשפחה? סובלת ממיגרנות עם אאורה? מומלץ לעשות בדיקות קרישיות יתר מקיפות, ולשקול מעבר לגלולות mini pill מאחר ואסטרוגן שניתן בגלולות משולבות מגדיל את הסיכון לאירועים של קרישיות יתר כגון קריש דם ברגליים או תסחיף ריאתי. *ישנה עוד רשימה ארוכה של מצבים בהם כדאי להתייעץ עם הרופא לפני טיפול בגלולות משולבות בשל הסיכון לקרישיות יתר. מצבים אלו כוללים לדוגמא: עישון, משקל גבוה, שומנים בדם, יתר לחץ דם, גיל מעל 35 ועוד. לרוב מומלץ שלא ליטול גלולות משולבות במקרה שיש שני גורמי סיכון ומעלה ובכל מקרה יש להתייעץ עם הרופא/ה המטפל/ת.
💊 מניקה? מאחר ובשימוש בגלולות עם אסטרוגן ההנקה יכולה להיפגע (לעיתים עד עצירה מוחלטת של ייצור החלב), מומלץ שלא ליטול במהלך ההנקה גלולות משולבות.
💊 העובדה שאין דימום לא מונעת "ניקוי" של הרחם, ונטילה ארוכת טווח של אמצעי הורמונלי המתאים לך אינה מזיקה לבריאות. לכן, אין שום מניעה ליטול גלולות ברצף לאורך שנים. אבל: -יש להתייחס לגורמי הסיכון כגון אלו שהוזכרו לעיל-אם את נוטלת טיפול של פרוגסטרון לאורך זמן (או לחילופין אוריליסה או לוקרין, שהם טיפולים לדיכוי הורמונלי ממשפחה אחרת) – כדאי להיות במעקב על צפיפות העצם-לעיתים גלולות מסויימות מפסיקות להיות יעילות לאחר מספר שנים, ואז יש לשקול יחד עם הרופא המטפל את החלפת הטיפול.

שתפי את התוכן אם אהבת:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן