שימי לב גם ללב 💛

אנדומטריוזיס ומחלות לבביות – הקשר נחשף: פוסט בשיתוף המרכז לבריאות לב האישה במרכז הרפואי הדסה

מפתיע או לא, מחלות שמופיעות רק אצל נשים נחקרו פחות, טופלו פחות ובאופן כללי לא תמיד היו בשיח הציבורי ועל השולחן. אחת מן המחלות הללו היא אנדומטריוזיס, מחלה עם שם מסובך ומורכבות משמעותית. מכירות את זה שבכל חודש אנחנו מקבלות מחזור? התאים שאחראיים על הדימום הם תאי האנדומטריום – תאי רירית הרחם. עכשיו דמיינו לעצמכן סיטואציה בה התאים הללו יוצאים מהרחם ומגיעים אל השחלות, אל הבטן או אפילו אל הריאות. כשמגיע המחזור החודשי, התאים הללו מדממים – אבל הדם לא מתפנה החוצה אלא הופך לדימום פנימי. התוצאה יכולה להיות קשה : כאבים קשים, הידבקויות של איברים, כאבים בעת קיום יחסי מין ואפילו קשיים בפוריות. התופעות הללן קיבלו את השם "אנדומטריוזיס" על שם אותם התאים שאמורים להיות ברחם אך גדלים מחוצה לו.

אנדומטריוזיס – מתחילים להכיר
בעבר, המחלה לא זכתה לכל התייחסות. נשים נאלצו להתמודד עם סטיגמות, נתפסו כחלשות בעיני החברה ולא הכרה או לגיטימציה לסבל שלהן. בשנים האחרונות המצב משתנה אמנם לא בקצב שרצוי וסוף כל סוף האנדומטריוזיס עולה על שולחן המחקרים, הניתוחים וכל מה שביניהם. כיום יש טיפולים רבים יותר מבעבר, מרפאות אנדומטריוזיס קמות במגוון בתי חולים ברחבי הארץ והיד עוד נטויה.

קצת מספרים
אם ספרתן 10 נשים סביבכן בזווית העין, כנראה אחת מהן סובלת מאנדומטריוזיס. לאנדומטריוזיס יש צורות ביטוי שונות ומגוונות ואפשר לחוות תסמינים במנעד רחב – מקלים ועד כאלו כרוניים ומשתקים, לכן חשוב להכיר ולהבין את היקף התופעה.

מה הקשר בין מחלות לבביות לאנדומטריוזיס?
במחקרים שבוצעו מסתבר שאנדומטריוזיס לא קשור רק לדימום ולכאבים, אלא גם לעלייה ברמות הכולסטרול, עליה בלחץ דם ועליה ברמת הדלקת בגף. אלו הם גורמי סיכון משמעותיים ליצירת נזק לכלי הדם ובאופן ישיר וכתוצאה מכך למחלות לבביות. בנוסף אחת מהאופציות הטיפוליות שמוצעות לנשים שמתמודדות עם אנדומטריוזיס קשה היא כריתת שחלות בגילאים יחסית צעירים מה שמכניס את האישה לגיל המעבר כשהיא עדיין צעירה. גיל המעבר מעלה אף הוא את הסיכון למחלות לבביות בשל ירידה באסטרוגן.

שלב המחקר
כדי לבחון את הקשר בין מחלות לבביות את הנזקים נשים עם אנדומטריוזיס, הוחלט לבצע מחקר משמעותי בנושא. במחקר בדקו 116,000 אחיות מבתי חולים ב-14 מדינות שונות בארצות הברית. רק מתוך האוכלוסיה הזו, מעל 5,000 נשים סבלו מאנדומטריוזיס שהוכח באמצעות ביצוע לפרוסקופיה (כניסה ניתוחית אל חלל הבטן בכדי לבחון מה קורה מבפנים). המחקר התחשב גם בגורמי סיכון נוספים למחלות לבביות כמו עישון, גיל, יתר לחץ דם ועוד.

התוצאות הסופיות
אחרי שמתחשבים בכל הנתונים שיכולים להטות את התוצאות, עדיין אין ספק, נשים עם אנדומטריוזיס בסיכון של כמעט פי 1.5 לחוות אוטם לבבי, מחלת לב ואפילו צורך בניתוח מעקפים, בהשוואה לנשים ללא המחלה. כן עולה כי הסיכון הופך להיות גדול יותר אצל נשים עם אנדומטריוזיס בעיקר בשנות ה-40 וה-50 המוקדמות. וכן אצל נשים שעברו כריתת שחלות כטיפול למחלה.

חשוב לדעת
נשים עם אנדומטריוזיס צריכות להכיר את העובדה שהן נמצאות בסיכון מוגבר יותר ובגילאים צעירים יחסית למחלות ואירועים לבביים. לכן חשוב להקפיד על אורח חיים בריא הכולל הפסקת עישון, פעילות גופנית סדורה ואיזון ושליטה ביתר לחץ דם. אם אובחנת באנדומיטריוזיס ואת חשה בכאבים חריגים בחזה ויש לך רקע משפחתי של מחלות לבביות מומלץ לגשת לקרדיולוג/ית.

המאמר נכתב על ידי אריאל רוז'יצקי, מתמחה ברפואת המשפחה מטעם "מכבי שירותי בריאות" על בסיס המאמר: Endometriosis and Risk of Coronary Heart Disease

שתפי את התוכן אם אהבת:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן