איך להתמודד עם התקף אנדו

איך להתמודד עם התקף אנדו

עדי, שאובחנה עם אנדומטריוזיס ב-2017, מספרת על התקף האנדו הראשון שחוותה לפני שאובחנה:
"זה הגיע משום מקום, פשוטו כמשמעו. הייתי לבד בבית, ופתאום חוויתי כיווץ אדיר באזור הבטן התחתונה שגרם לי להשתבלל לתנוחת עובר בשנייה. הכיווץ הפך לתחושת כאב עזה, שריפה ודקירות, הרגשתי שנגמר לי האוויר ואני לא מסוגלת לקום על הרגליים. ניסיתי להרגיע את עצמי במשך 15 דקות אבל תכלס לא הבנתי מה קורה לי.. כל כך נלחצתי שבסוף, זחלתי לטלפון והתקשרתי למד"א להזמין אמבולנס. כמה דקות לפני שהפרמדיקים הגיעו, הכאב נעלם כלא היה. שכבתי על המיטה מוכת הלם ומבולבלת, הם שאלו אותי מה קרה ואיך אפשר לעזור, ומילמלתי, כנראה מתוך אינטואיציה כלשהי, משהו על זה שאני במחזור. הם הסתכלו עליי ובטח חשבו לעצמם – מי האישה המטורללת הזו שהקפיצה אותנו באמצע היום לכאבי מחזור? הרגשתי נורא כי באמת כאב לי, אבל גם כי הרגשתי שביזבזתי להם את הזמן ויצאתי מטומטמת".

התקף אנדו, ובמיוחד בפעמים הראשונות שהוא נחווה (כשעוד אין לך מושג מה עובר עלייך ועל הגוף שלך), יכולה להיות חוויה מלחיצה ומציפה מאוד. שילוב של תחושת חוסר אונים וחוסר וודאות יכולות להוביל לחרדה משתקת או לחילופין לפאניקה (ולגמרי בצדק).

לכן, כשאנחנו יודעות שהתקף האנדו יגיע מתישהו, אנחנו מתקיימות בוודאות מסוימת, ולכן יכולות להתכונן אליו טוב יותר ואפילו – להצליח להוריד את מפלס החרדה לקראתו.
בנוסף, ישנן דרכים להפחית (אפילו אם במעט) את תדירות ההתקפים והכאב שהם מביאים איתם.

אז כמה דברים שכדאי לדעת כדי להתמודד עם התקף אנדו:

תזונה

אנדומטריוזיס היא מחלה דלקתית, דבר הגורם לכאב ולהיווצרות נגעים, ציסטות והידבקויות.
לכן, חשוב לנהל אורח חיים תזונתי אנטי-דלקתי, ולדבוק בתזונת אנדו מותאמת שתפחית את הכאב, תסייע לאיזון ההורמונלי, וגם תחזק את מערכת החיסון.
חשוב לדעת, שצריכת מזונות עשירים בגלוטן ומוצרים מן החי, עשויים להגביר את הדלקת ולמעשה – לגרות מצב של תקף.
עוד על תזונה ואנדו תוכלו למצוא מידע באתר שלנו:
https://endoisrael.org/nutrition/

פעילות גופנית

אחד מן הטיפים החשובים ביותר להתמודדות עם התקף אנדו, הוא להישאר בתנועה. נכון, כאבים כרוניים לא בדיוק נותנים חשק לזוז ובטח שלא לבצע פעילות גופנית בעצימות גבוהה, ולכן – אפשר להתחיל לתרגל נענוני אגן שמסייעים בהזרמת הדם בגוף ועוזרים להפחית את הכאב. לא מדובר בתרגול מסובך, אלא בנענוע האגן בתנועה סיבובית. פעילות נוספת מומלצת היא 'אנדויוגה', גישת יוגה המותאמת לחולות אנדו ואגב, הוכחה מחקרית כמסייעת להפחתת תסמיני כאב. הכי חשוב שתנסי פעילות שמתאימה לך וליכולות שלך, למשל הליכה, שחייה, או כל דבר אחר שישאיר אותך בתנועה ועדיין לא יכאיב.
עוד על פעילות הגופנית בלייב שלנו עם שני שחם:
https://did.li/vmXNf

משככי כאבים

הטיפול התרופתי באנדומטריוזיס מבוסס על טיפול הורמונלי ותרופות נוגדות כאב – בין אם תרופות ללא מרשם כגון נוגדי דלקת לא סטרואידים, תרופות אופיאטיות במרשם רופא, טיפול בקנאביס רפואי דרך התווית התווית כאב כרוני וכד'. כמו כן, לעיתים ישנו שימוש בתרופות הפועלות לשיכוך כאב עצבי, דוגמת ליריקה או סימבלטה, אשר יכולות במקרים מסוימים לסייע לחלק מתסמיני הכאב.
מומלץ להתייעץ עם רופא/ת כאב או רוקח/ת לגבי אפשרויות שונות של טיפול תרופתי לכאב.
עוד על משככי כאבים בלייב שלנו עם שירה אלישע:
https://did.li/2IR5q

קנאביס רפואי

במסגרת טיפול במשככי כאבים, ישנו גם הקנאביס הרפואי, שהוכח כמשככך כאב יעיל ביותר לכאבים של אנדומטריוזיס.
איך מוציאים רישון לקנאביס רפואי? הכל כאן:
https://endoisrael.org/rights/

ולפעמים, גם דברים קטנים יכולים להקל על כאב כמו כרית חמה, תה צמחים, או כל דבר אחר שנעים לכן.

ולא פחות חשוב: שתפו בתחושות שלכן, את הסביבה הקרובה אליכן, בני ובנות זוג, חברותי.ם ומשפחה, ובקשו עזרה עם צריך 💛

שתפי את התוכן אם אהבת:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן